Lucia Špačková: Rozhodli sme sa vytvoriť vlastnú značku kávy, aby sme mohli s čistým srdcom odporučiť produkt, o ktorom vieme všetko

Lucia Špačková sa po dlhoročnej kariére vo veľkej firme pridala ku kolegovi, ktorý rozbiehal e-shop s kávou. Založili prístav a maják kávy, e-shopy  www.coffeeport.sk a   www.lighthousecoffee.sk, prostredníctvom ktorých ponúkajú rôzne značky káv ako aj vlastnú značku Lighthouse Coffee. O tom, ako sa musela postupne „prepiť“ od horkejších káv k tým chuťovo pestrejším, aké loveblendy pripravujú a ako si vyberajú kávy, ktoré predávajú,  prezradila v rozhovore.

Lucia Špačková sa po dlhoročnej kariére vo veľkej firme pridala ku kolegovi, ktorý rozbiehal e-shop s kávou. Založili prístav a maják kávy, e-shopy  www.coffeeport.sk a   www.lighthousecoffee.sk, prostredníctvom ktorých ponúkajú rôzne značky káv ako aj vlastnú značku Lighthouse Coffee. O tom, ako sa musela postupne „prepiť“ od horkejších káv k tým chuťovo pestrejším, aké loveblendy pripravujú a ako si vyberajú kávy, ktoré predávajú,  prezradila v rozhovore.

Aký je príbeh Lighthouse Coffee? Prečo ste sa rozhodla začať podnikať práve s kávou?

Dlhé roky som pracovala vo veľkej spoločnosti, kde som každý mesiac plnila niekoho plány a práca ma postupom času tešila stále menej a menej. Jednou z mála radostí v kancelárii bola okrem dobrých kolegov aj káva. Keď však dvaja kolegovia z tej práce odišli, rozhodla som sa skončiť aj ja. Jeden z nich v tom čase rozbiehal e-shop práve s kávou, tak som sa po krátkom premýšľaní k nemu pridala a odvtedy to ťaháme už tretí rok.

Založili sme e-shop www.coffeeport.sk, v ktorom máme rôzne značky kávy – svetové aj domáce, klasické, aj výnimočné. Naši zákazníci sa nás často pýtali, ktorú kávy by sme im odporučili. Je to jedna z najťažších otázok, ak na ňu chceme odpovedať pravdivo, musíme čo najviac poznať zákazníka, no na druhej strane musíme rovnako dobre poznať aj produkt, ktorý ponúkneme.

Ako však niekomu s čistým srdcom odporučiť niečo, o čom nevieme všetko? Komoditné kávy, ktoré dostať aj v supermarketoch majú často najdôležitejšie informácie o zložení, pôvode, pražení starostlivo skryté a nikto sa ich nedozvie. Veľakrát sme písali priamo do talianskych centrál veľkých značiek, zisťovali sme, odkiaľ sú jednotlivé druhy, ale neúspešne. S malým obchodom zo Slovenska sa nikto nebavil.

Jediný spôsob, ako z tohto kruhu vyjsť so cťou, bolo prísť na trh s vlastnou značkou kávy, navyše, čerstvo praženou na Slovensku. Preto sme sa rozhodli vytvoriť si vlastnú značku kávy Lighthouse Coffee. Ako inak sa o káve dozvedieť všetko, prísť na to, aké sú jej možnosti a čo ovplyvňuje jej chuť Skúšať, experimentovať, ochutnávať a opakovať to všetko dokola.

Celý proces, samozrejme, okrem pestovania a spracovania, tak máme pod kontrolou. Môžeme si vybrať, akú kávu chceme, vieme, odkiaľ pochádzajú zrná, ako boli spracované, odkiaľ a kedy prišli na Slovensko, najmä však to, ako a kedy boli upražené. Tým, že máme pod kontrolou úroveň praženia, ľahko dokážeme ovládať jej chuť. A môžeme tak, s čistým srdcom, odporúčať to, o čom naozaj vieme, že je dobré.

Prečo ste ju nazvali Lighthouse Coffee?

Ten názov nám pekne zapadol k prvému e-shopu coffeeport – čo je vlastne prístav dobrej kávy.

Lighthouse je v preklade maják, čo je stavba pri pobreží, ktorá slúži na navigáciu a pomoc pri riadení lodí na mori, najmä v zlom počasí.

Majáky sa využívajú aj na označenie nebezpečných úsekov pobrežia, plytčín a bezpečných ciest do prístavov. Hoci na Slovensku nemáme more, máme more dobrej kávy. Majákom je práve naša značka, tá, pri ktorej budete vždy vedieť nájsť správnu cestu k výbornej chuti. A tak vznikol náš druhý e-shop www.lighthousecoffee.sk.

Ako si vyberáte kávy, ktoré ponúkate?

Chceme predávať kávy, ktoré budú ľuďom chutiť každý deň, ale sú aj niečím výnimočné. Snažíme sa počúvať našich zákazníkov a ponúkať im chute, ktoré chcú. Väčšina slovenských kávičkárov je konzervatívna, obľubuje najmä horkejšie tóny. Veľmi radi ich však z času na čas prekvapíme aj niečím pestrejším, ovocnejším. Postupne sa nám darí rozširovať skutočné chute kávy aj k ľuďom, ktorí si nevedeli predstaviť, že káva môže voňať napríklad aj ako čučoriedky.

Áno, stále je to „len“ káva. Nie je prvá, ani jediná, ktorá je čerstvo pražená na Slovensku. Je veľa výborných pražiarní, podobne, ako je veľa výborných pekárni. Podobne ako chlieb, aj kávu si väčšina ľudí vychutnáva každý deň. Tak, ako by ste len ťažko našli chlieb, ktorý z dvoch pekárni chutí rovnako, tak je to aj s kávou a pražiarňami. Každá má svoj vlastný štýl, vlastný rukopis. Pri troche snahy dokážeme v každej káve nájsť jemné zhody a rozdiely. Samozrejme, je to „len“ káva. Deň bez nej si však už nevieme predstaviť.

Ktorá je vaša najobľúbenejšia káva a prečo?

Aj ja som sa musela postupne „prepiť“ od horkejších káv k tým chuťovo pestrejším. Aktuálne máme v ponuke dva nové blendy, ktoré sme nazvali trochu odvážne Lighthouse Coffee Loveblend.

Sú to čerstvo pražené zmesi káv z prestížnych kávových regiónov z Južnej Ameriky, Indie a Afriky. Veselé a hravé kávy odrody Arabica v kombinácii s mohutnými chuťami Robusty spolu vytvárajú pre milovníkov kávy jedinečný zážitok. Prinášajú širokú paletu chutí, ktoré zdôrazňujú sladké kandizované ovocie, horkú čokoládu s mandľami, kakao, marcipán alebo oriešky. Vďaka kombinácii zŕn Arabicy a Robusty má káva krásnu, hustú cremu a kompaktné, dobre vyvážené telo. Loveblend má evokovať našu lásku k tomuto nápoju a túžbu stať sa novým lovebrandom vo svete kávy. Veď čo je viac, ako láska?

Kto vás najviac inšpiroval/ inšpirovala vo vašom podnikaní?

Na Slovensku je množstvo inšpiratívnych podnikateľov, ktorí posúvajú túto krajinu dopredu. Verím,  že veľa ich ešte spoznám aj vďaka členstvu v Akčných ženách. Najviac ma inšpirovali jednotlivci, ktorí svojou odvahou a vášňou premenili svoje sny na skutočnosť. Ich príbehy o neúnavnom presadzovaní svojich cieľov a tvorbe pozitívneho vplyvu v komunite motivovali aj mňa začať s podnikaním. Rozhodnutie začať podnikať s kávou vzniklo z presvedčenia, že kvalitná káva môže byť prístavom, ktorý spája ľudí rôznych kultúr, názorov a životných príbehov.

Ako oddychujete, ako dobíjate baterky a udržiavate work-life balance?

Pre oddych a udržanie work-life balance sa často venujem jednoduchým radostiam, ako sú prechádzky so psom, na ktorých si vždy dobre oddýchnem a načerpám energiu z prírody. Okrem toho rada trávim čas s dobrými knihami, alebo v záhradke. To je miesto, kde sa môžem odreagovať a urobiť si pohodu. Samozrejme, aj so šálkou dobrej, čerstvo praženej kávy. V zime je to zase lyžovanie s rodinou a priateľmi.

3 otázky Klubu akčných žien, ktoré sú rovnaké pre všetky členky:

Čo očakávaš od Klubu Akčných žien, čo by si sa rada naučila, dozvedela, prípadne čo už si stihla vďaka klubu získať? 

Zatiaľ som tu relatívne krátky čas, navyše, nie som z Bratislavy, kde sa odohráva väčšina aktivít, či už plánovaných, alebo rôznych spontánnych stretnutí večer na vínku. Bola som na jednom stretnutí ešte začiatkom roka, zaujala ma neskutočná energia a drive, ktorú táto skupina má.

A naopak, čo vieš klubu AŽ ponúknuť ty?

S našou firmou sme členmi veľkej medzinárodnej networkingovej skupiny, ktorá pôsobí aj na Slovensku. Máme preto množstvo kontaktov na podnikateľov. Radi networkujeme, prepájame a odporúčame šikovných ľudí. Čo viem ponúknuť? Samozrejme, veľa dobrej kávy, krásne darčekové balíčky, alebo profesionálny kávový catering, s ktorým radi chodievame na rôzne firemné akcie.

Akým ekvivalentom by si označila Klub akčných žien a čo pre teba Klub AŽ znamená?

Klub akčných žien vnímam ako priestor rovnako naladených a zmýšľajúcich ľudí. Som presvedčená, že vďaka rovnakej vlnovej dĺžke sa vieme navzájom inšpirovať.

 *fotografia: Lucia Špačková, archív Lucie Špačkovej

 

Zdieľať článok:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Email

Podobné články

Gabi Jakubová rozhovor
Naše členky

Gabi Jakubová: Verím, že každá žena dokáže naplno zrealizovať svoj potenciál, až keď má zdravé telo a myseľ

Gabi po pôrode cítila, ako veľmi sa príchodom dieťatka zmení život ženy a to fyzicky aj psychicky. Začala spontánne na Instagrame zdieľať svoje cvičenia, pomocou ktorých sa dostávala späť do formy. Tak vznikol projekt NeoMe. Kto Gabi inšpiroval v začiatkoch podnikania, aké sú jej tipy, ako nestratiť motiváciu a disciplínu k cvičeniu a s akými výzvami sa na ňu jej klientky obracajú prezradila v rozhovore:

Prečítať viac »