Andrijana Adámek spolu s partnermi vedie konzultantskú spoločnosť APELYON, ktorej cieľom je naučiť firmy riadiť svoj biznis prostredníctvom múdrych nástrojov. Jej rozhodnutie opustiť istotu zamestnania azačať podnikať trvalo päť minút. Ktorý proces v rámci podnikania bol pre ňu osobne najväčšou výzvou, kto ju inšpiruje a čo radí ženám, ktoré chcú začať podnikať prezradila v rozhovore:
Čo bolo pre teba najväčšou motiváciou, ktorá ťa priviedla k rozhodnutiu opustiť „istotu“ zamestnania v korporáte a rozbehnúť vlastné podnikanie?
V mojom prípade tomu nepredchádzalo žiadne hlbšie zamyslenie sa. Vlastne, celé rozhodovanie trvalo 5 minút.
Keď som končila v poslednom zamestnaní, kolega ma oslovil, že či mám plány a kam idem robiť. Úprimne som vtedy odpovedala, že nemám. Ale, ani to pre mňa nebola téma. Ponúkol mi podiel v jeho firme, aby sme to spolu rozbehli. Výsledky boli takmer okamžité. Zatiaľ som za to rozhodnutie vďačná.
V rámci svojho podnikania pomáhaš firmám s nastavovaním procesov, ktorý proces bol pre teba osobne najväčšou výzvou, keď si začala podnikať?
Administratívne a legislatívne nároky na podniky. Pokiaľ podnikáte v súlade so zákonom, hneď s prvým zamestnancom exponenciálne rastie administratívna záťaž a množstvo podmienok, ktoré firma musí dodržiavať a mať nastavené, aby fungovala.
Najviac ma prekvapilo, že existuje niečo, ako transferové oceňovanie. Tento proces sme sa naučili a zaviedli ho.
Kto ťa inšpiruje?
Snažím sa obklopovať ľuďmi, od ktorých sa viem učiť, či v súkromnom, alebo profesijnom živote. Inšpirujú ma ľudia, ktorí nabrali odvahu veci robiť inak, vytrvali v tom, a podarilo sa im dosiahnuť svoj cieľ.
Tiež obdivujem ľudí, ktorí žijú svojimi hodnotami. Dnes je to veľmi vzácne.
Nehľadám inšpiráciu v príbehoch, ktoré boli postavené na šťastí. Obdivujem ľudí, ktorí dokázali niečo dosiahnuť vlastným úsilím a systematickou prácou.
Akú radu by si dala ženám, ktoré majú nápad a chcú rozbehnúť svoje vlastné podnikanie?
Zvážte to.
Podnikanie je krásne keď sa darí, ale je to aj neporovnateľne väčšia zodpovednosť.
Všetko, čo v korporátoch zažívate ako jednotlivé oddelenia, budú vo vašej firme témy, ktoré budete mať na stole, a nejako sa k tomu budete musieť postaviť. O to zložitejšie bude, keď firmu vlastníte sama. Ja mám šťastie, že sme traja, a delíme si agendu medzi sebou.
Okrem toho si myslím, že ženy stále tvoria dôležitý pilier rodiny. A myslím si, že je to z povahy veci správne. Veď, ešte stále nás veda neobrala o jedinečnú schopnosť vynosiť dieťa. S tým sú spojené neodkladné a nedelegovateľné povinnosti. Preto odporúčam zvážiť svoje sily.
Mať firmu je, ako keby ste mali ďalšie dieťa. Niekedy chodí s vami na sviatky, alebo na dovolenky. Niekedy vám nedá spávať. Ale tešíte sa z každého krôčiku, ktorý vaša firma dokáže.
Podľa môjho názoru podnikanie nie je pre každého. Výrazne lepšiu štartovaciu čiaru majú tí, ktorí majú na to vyčlenený rozpočet (a nebude ich mrzieť keď o neho prídu) a niekoho skúseného po ruke.
Keďže sa venuješ procesom, podelíš sa o jeden tajný tip na lepšie zorganizovanie práce?
Procesy sú srdcom každého systému. Moje odporúčanie je, aby tímy začali s procesným prístupom hneď od samého začiatku. Vedomé rozdelenie úloh, pomenovanie postupov pre vybavovanie jednotlivých postupov, resp. utriedenie potrebných krokov je obrovský benefit pre škálovanie a rast firmy.
Ak neviete ako začať, zamyslite sa:
- Čo je podnet, ktorý Vám generuje prácu? (napr. prišiel dopyt od klienta).
- Čo je výsledok? (napr. cenová ponuka odoslaná klientovi).
- Spíšte aké kroky majú prebehnúť medzi tým.
- Zamyslite sa, akým spôsobom sú tie kroky vykonávané, kto ich robí, aká je miera štandardizácie (či si to každý robí po svojom, alebo máte vzory).
- Prejdite si s tímom, ako by ste to chceli vo finále mať a zapíšte si to.
- Dohodnite sa, ktoré momenty v procese budete sledovať a vyhodnocovať (napr. trvanie od prijatia dopytu po zaslanie cenovej ponuky; alebo počet pripravených cenových ponúk za obdobie podľa osoby, alebo…) a nastavte spôsob, ako tieto údaje zaznamenáte s vynaložením čo najmenšej námahy.
Takto je možné spracovať hocijaký proces. Keďže všetko, čo sa vo firme deje začína podnetom a končí výsledkom.
Umožní vám to lepšie delegovať prácu, ako aj budovať systém, alebo urýchliť zaučenie nového kolegu.
3 otázky Klubu akčných žien, ktoré sú rovnaké pre všetky členky:
Čo očakávaš od Klubu Akčných žien, čo by si sa rada naučila, dozvedela, prípadne čo už si stihla vďaka klubu získať?
Klub ma oslovil hlavne dobrou energiou a zaujímavými členkami. Rezonujú mi myšlienky, na ktorých je klub postavený. Sama som zástankyňa tolerancie, rovných príležitostí a zdravých podmienok v práci.
Pre inšpiráciu si chodím hlavne v oblasti marketingu a osobného rozvoja. Stretnutia s Lenkou Siklienkovou, alebo vyjednávania s Petrom Gabalcom, či rôzne podujatia, kde by sme sa inak, ako členky nedostali, sú pre mňa veľmi cenné.
A naopak, čo vieš klubu AŽ ponúknuť ty?
Klubu pomáham hlavne v oblastiach, o ktorých si myslím, že viem poskytnúť pridanú hodnotu – napr. školenie v oblasti objasnenia procesov, a ako vám vedia byť nápomocné; alebo podporou digitalizácie klubu. Tiež sa snažím čo najviac podporiť neformálne stretnutia, ktoré sú veľmi príjemné.
Akým ekvivalentom by si označila Klub akčných žien a čo pre teba Klub AŽ znamená?
Pre mňa je to miesto, kde sa stretáva veľa žien, ktoré túžia byť čo najlepšou verziou seba. Medzi nimi mám aj zopár kamarátok, na ktoré sa pri každej príležitosti teším. Pači sa mi voľný a nenásilný formát, ktorým je komunita organizovaná. Takže plánujem v klube naďalej fungovať.
*fotografia: Andrijana Adámek, archív Andrijany Adámek