Expertka na bezpečnú jazdu Lucia Solomon miluje silu a slobodu, ktorú jej dáva jazda na motorke a na aute. Je vyštudovaná učiteľka a aj preto ju baví lektorovanie. Venuje sa vzdelávaniu vodičov s cieľom pomôcť im predchádzať dopravným nehodám. Čo ju naučila jej práca, aké je jej auto snov a čo vie ponúknuť Klubu Akčných žien prezradila v rozhovore:
Lucka ty si expertka na bezpečnú jazdu. Čo ťa priviedlo k tomuto poslaniu?
Asi dve veci. Ako prvé, môj pozitívny vzťah k autám a motorkám už od mladosti. Mám rada tú silu a slobodu, ktorú jazda, najmä na motorke, človeku dáva. Naučiť sa dokonale a bezpečne ovládať tak silný stroj je pre mňa úplne iný level zážitku ako jazdiť „len“ na presun z bodu A do bodu B.
Ako druhé je aj túžba učiť a vzdelávať iných. Ja som vyštudovaná učiteľka a lektorovanie ma proste baví. Šoférovanie je taká oblasť vzdelávania, ktorej sa po autoškole už takmer nikto nevenuje. Tak nejako „sa očakáva“, že všetci vieme čo robíme na tých cestách. Tisíce nehôd však dokazuje, že to tak nie je (na Slovensku cca 12 tisíc nehôd v 2023).
Vzdelávanie vodičov je veľmi podceňované. Auto vo vyšších rýchlostiach je vlastne zbraň a ľudia ho častokrát nevedia správne ovládať. A s tým im chcem pomôcť aj ja, aby lepšie spoznali svoje auto, zlepšili svoje zručnosti a jazdili bezpčnejšie. Každá zachránená kolízia stojí za tú všetkú snahu.
Všetci poznáme vtipy o ženách a šoférovaní, sú podľa tvojich skúseností naozaj ženy menej zručné v šoférovaní v porovnaní s mužmi?
Tieto stereotypy tu s nami asi ešte dlho budú. Aj keď nerada generalizujem, s istým nadhľadom môžem povedať, že ženy sú opatrnejšie. Nemyslím si, že ženy sú menej zručné. Chlapi si viac veria, jazdia viac na istotu, viac prežívajú adrenalín (a ego) a majú tendenciu jazdiť agresívnejšie. To je z hľadiska bezpečnosti práve horšie.
Veď aj štatistiky nehodovosti na Slovensku hovoria, že pomer medzi mužni a ženami je približne 80% muži a 20% ženy ako vodiči, ktorí spôsobili fatálnu nehodu. Ženy vnímam ako ostražitejšie a určite menej riskujú. Zároveň, nech som objektívna, ženy menej jazdia a viac stresujú. Čo je tiež dosť rizikové, lebo je tu vyššia pravdepodobnosť chyby a teda kolízie. Rovnako je pre ženy rizikové, že práve ony často vozia deti. To ich často ešte viac stresuje, lebo deti v aute znemenajú rozptýlenie, musia zvládať časový stres aj stres z premávky. Dohormady ide o dosť nešťastnú kombináciu. Muži sú viac odolnejší na takéto vzruchy a menej „taxikárčia“ pre svoje deti.
Aké chyby najčastejšie robíme pri šoférovaní?
Najčastejšie chyby vyplývajú zo slabého predvídania a slabého prispôsobenia jazdy rizikám. Najmä vodiči a vodičiky, ktorí jazdia veľa a často tie isté trasy majú veľkú tendenciu jazdiť automatizovane, po pamäti a vtedy veľmi slabo vnímajú premávku dookola.
Ak by som mala spomenúť pár konkrétnych chýb za volantom, tak asi najväčšie problémy a najčastejšie nehody spôsboujú nedostatočné rozostupy pri jazde, veľmi slabé kontrolovanie spätných zrkadiel, prekračovanie rýchlosti. Z tých najčastejších a najhorších nemôžem nespomenúť rozptyľovanie sa mobilom. MOBIL je najhorší, vtedy nevnímame, nevidíme a neragujeme na úplne nič. A práve nepozornosť, rozptyľovanie mobilom, bola najčastejšia príčina nehôd na Slovensku v roku 2023.
Čo ťa naučila tvoja práca s ľuďmi a s autami
Okrem toho, že sama som sa zlepšila za volantom ma moja práca naučila jazdiť bez stresu. To je naozaj obrovský benefit jazdiť aj v rušnej premávke aj medzi agresívnejšími vodičmi a dokázať si udržať pokoj a bezpečnú jazdu. Vodiči si vôbec neuvedomujú ako ich jazdu ovplyvňujú iní vodiči. Keď ich niekto rozhnevá, automaticky jazdia agresívnejšie. Pri práci s vodičmi som pochopila, že dokonca aj muži vedia akceptovať odporúčania na zlepšenie ich jazdného štýlu, keď im ich správne podám. Ženy sú na tréningoch vždy veľmi ochotné a vďačné za každé odporúčanie. S mužmi na tréningoch sa k tomuto stavu občas musíme dopracovať. Našťastie sa mi to celkom dobre darí.
Aké je tvoje auto snov?
Auto snov na každodenné používanie je pre mňa porsche 911 gt3. Je to silné a zároveň stále bezpečné auto. Je to skĺbenie sily, emócie a krásy. Presne ako žena 😊
Ako relaxuješ resp. ako dobíjaš baterky?
Mne učarovala sila motoriek a to je asi najúčinnejšie dobíjanie bateriek pre mňa. Už každé naštartovanie mojej motorky mi zrýchli pulz a myšlienky sa sústreďujú len na jazdu. Nič iné. Pri jazde na motorke úplne inak vnímam teplo slnka, povrch cesty, vôňu lesa, výhľad… som súčasťou krajiny, cez ktorú jazdím. Vtedy naozaj žijem pre ten moment, každá sekunda je silná.
3 otázky Klubu akčných žien, ktoré sú rovnaké pre všetky členky:
Čo očakávaš od Klubu Akčných žien, čo by si sa rada naučila, dozvedela, prípadne čo už si stihla vďaka klubu získať?
V klube som ešte iba krátko, no už teraz viem, že som spoznala naozaj inšpiratívne ženy, s ktorými som na rovnakej vlne. Teším sa na osobné stretnutia a spoločné akcie. Teším sa (a očakávam) aj na to, že vďaka tejto silnej a živej komunite nájdem viac inšpirácií, návodov ako niektoré veci robiť lepšie či efektívnejšie. Všetci sme si prešli na svojej pracovnej ceste aj chybami, aj úspechmi a práve v tomto klube si môžeme pomôcť, aby napríklad sme sa niektorým chybám (vďaka radám) vyhli.
A naopak, čo vieš klubu AŽ ponúknuť ty?
Ja budem šťastná, keď sa mi podarí rozšíriť osvetu bezpečnosti medzi členkami priateľským a uvoľneným spôsobom. Ženy sa málokedy pýtajú na jazdenie. Často to berú tak, že je to jednoducho je stresujúca a nebezpečná aktivita a nič sa s tým nedá robiť, len dúfať, že sa nám nešťastie bude vyhýbať. Pritom si neuvedomujú, že sami vedia veľa urobiť, aby sa priblížili k lepšej a bezpečnejšej jazde.
Okrem rád a tipov na bezpečnú jazdu verím, že do klubu prinesiem aj pozitívne myšlienky, vlastné skúsenosti, dobrú náladu i entuziazmus pre dobré veci.
Akým ekvivalentom by si označila Klub akčných žien a čo pre teba Klub AŽ znamená?
Ako prvé ma napadlo: inkubátor ženskej sily a inšpirácie.
*fotografia:Lucia Solomon, archív Lucie Solomon