Čo je to marketingová stratégia?

Marketingová stratégia obsahuje celkový plán zameraný na oslovenie potenciálnych zákazníkov na základe ktorého sa riadi  spoločnosť. Je napojená na biznis plán a  hodnoty spoločnosti, kľúčové poslanie značky,  údaje o demografii cieľového zákazníka a mnohé ďalšie prvky. Dôkladná marketingová stratégia pokrýva „štyri P“ marketingu: produkt, cenu, miesto (place) a propagáciu. Obsahuje POSLANIE a VÍZIU spoločnosti. 

Čo obsahuje marketingová stratégia?

Marketingová stratégia pretaví hodnoty značky do vízie a poslania danej firmy. Tak ako biznis plán, aj stratégia obsahuje dlhodobé a tiež krátkodobé ciele.

Čo je cieľom marketingovej stratégie?

Konečným cieľom marketingovej stratégie je dosiahnuť a komunikovať udržateľnú konkurenčnú výhodu nad konkurenčnými spoločnosťami.

Jasná marketingová stratégia by sa mala točiť okolo základných hodnôt spoločnosti, ktoré zákazníkom cez svoj produkt sprostredkuje.

Je to akási “šablóna” pre marketingový tím, ktorá by mala rámcovať ich iniciatívy týkajúce sa všetkých produktov a služieb spoločnosti. Napríklad Akčné ženy sú všeobecne známe ako magazín a komunita pre podnikateľky a všetky ženy, ktoré chcú rásť, vzdelávať sa, pomáhať si. Inšpirujeme sa navzájom k tomu, aby sme robili v živote to, čo nás baví a napĺňa. Všetky naše marketingové aktivity a úsilie sú zakorenené v tejto myšlienke. 

Aký je rozdiel medzi marketingovou stratégiou vs. marketingovým plánom?

Marketingová stratégia informuje o marketingovom pláne, čo je dokument, ktorý podrobne popisuje konkrétne typy marketingových aktivít, ktoré spoločnosť vykonáva, a obsahuje harmonogram zavádzania rôznych marketingových iniciatív. O tom, čo je to marketingový plán sme už písali aj v našom magazíne.

V ideálnom prípade by marketingová stratégia mala mať dlhšiu životnosť ako individuálne marketingové plány, pretože obsahujú základné hodnoty firmy a ďalšie kľúčové prvky spoločnosti, ktoré sa vo všeobecnosti udržiavajú konštantné na dlhé roky. Inými slovami, marketingová stratégia pokrýva základné komunikačné posolstvo, zatiaľ čo marketingový plán vymedzuje logistické podrobnosti konkrétnych kampaní.

Čo je to marketingová stratégia slovami odborníkov

  • „Jediným účelom marketingu je predať viacerým ľuďom, častejšie a za vyššie ceny.“ (Sergio Zyman, marketingový manažér a bývalý marketingový pracovník spoločnosti Coca-Cola a JC Penney)
  • „Marketing už nie je o veciach, ktoré robíte, ale o príbehoch, ktoré rozprávate.“ (Seth Godin, bývalý vedúci pracovník a podnikateľ)
  • „Cieľom marketingu je spoznať a pochopiť zákazníka tak, aby mu produkt alebo služba vyhovovala a predávala sa.“ (Peter Drucker, považovaný za zakladateľa moderného riadenia)
  • „Marketingová práca sa nikdy nekončí. Ide o večný pohyb. Musíme pokračovať v inováciách každý deň. “ (Beth Comstock, bývalá podpredsedníčka a vedúca marketingu, GE)
  • “Vezmite dva nápady a spojte ich, aby ste vytvorili jeden nový nápad. Nakoniec, čo je to Snuggie – mutácia deky a župana?” (Jim Kukral, rečník a autor knihy Pozor!)

Tvorba marketingovej stratégie

Cieľom marketingovej stratégie je dosiahnuť a komunikovať udržateľnú konkurenčnú výhodu nad konkurenčnými spoločnosťami pochopením potrieb a želaní jej spotrebiteľov. Či už ide o dizajn tlačenej reklamy, hromadné prispôsobenie alebo kampaň na sociálnych médiách. Marketingové aktivity je možné hodnotiť na základe toho, ako efektívne komunikujú základné hodnoty spoločnosti.

Prieskum trhu môže pomôcť zmapovať účinnosť danej kampane a môže pomôcť identifikovať nevyužité publikum, aby sa dosiahli ciele spodného riadku a zvýšil sa predaj.

Prečo moja spoločnosť/ ja ako podnikateľ potrebujem marketingovú stratégiu?

Marketingový plán pomáha spoločnosti nasmerovať jej peniaze na reklamu tam, kde bude mať najväčší vplyv. Štúdia z roku 2019, ktorú uskutočnil CoSchedule, poskytovateľ marketingových softvérových riešení, zistila, že firmy so zdokumentovanou marketingovou stratégiou majú o 313% vyššiu pravdepodobnosť úspechu vo svojich marketingových kampaniach. Spoločnosť uskutočnila prieskum medzi 3 599 obchodníkmi z viac ako 100 krajín.

Ako vyzerá marketingová stratégia?

Marketingová stratégia podrobne opíše reklamné, informačné a PR kampane, ktoré má spoločnosť vykonať, vrátane toho, ako bude spoločnosť merať účinok týchto aktivít. Spravidla budú nasledovať „štyri P“. Medzi funkcie a komponenty marketingového plánu patria:

  • Prieskum trhu na cenotvorbu pri vstupe na trh
  • Prieskum demografie a geografickej oblasti
  • Výber vhodnej platformy na komunikáciu danej značky – digitálne média, rozhlas, TV, printy a ich kombinácie pre rôzne kampane
  • Metriky, ktoré merajú výsledky vášho marketingového úsilia a ich časový harmonogram vykazovania

Čo znamenajú 4 P v marketingovej stratégii?

Ako sme už vyššie písali, 4 P sú produkt, cena, propagácia a miesto. Toto sú kľúčové faktory, ktoré sa podieľajú na marketingu produktu alebo služby. 4 P môžu byť použité pri plánovaní nového obchodného podniku, hodnotení existujúcej ponuky alebo sa snažia optimalizovať predaj s cieľovým publikom. Môže sa tiež použiť na testovanie aktuálnej marketingovej stratégie na novom publiku.

Je marketingová stratégia rovnaká ako marketingový plán?

Pojmy marketingový plán a marketingová stratégia sa často zamieňajú, pretože marketingový plán je vypracovaný na základe zastrešujúceho strategického rámca. V niektorých prípadoch môžu byť stratégia a plán začlenené do jedného dokumentu, najmä pre menšie spoločnosti, ktoré môžu za rok uskutočniť iba jednu alebo dve veľké kampane. Plán načrtáva marketingové aktivity na mesačnej, štvrťročnej alebo ročnej báze, zatiaľ čo marketingová stratégia načrtáva celkovú hodnotovú ponuku. 

Zdroj: www.investopedia.com

0 komentárov

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *