Janka je rodená Prešovčanka. V súčasnosti žije so svojou rodinou na Liptove neďaleko Liptovského Mikuláša. Jej prax nutričnej terapeutky ju priviedla k vytvoreniu vlastného projektu Zdravo s Jankou. Do tímu Akčných žien prišla v októbri 2020. Nakopol ju k tomu manžel. Ako vtedajšia nová posila tímu Akčných mám sa nám už predstavila. Rozhovor s ňou si môžete prečítať tu. Skúsili sme ju vyspovedať znova, tentokrát ako členku klubu Akčných žien.

Janka, čo dobrého sa dnes objavilo v tvojom dennom menu a prečo?
Tak to ti poviem celkom presne. Boli to sójové bôby Edamame, pretože rada skúšam stále nejaké nové potraviny. Úprimne, veľmi milo ma prekvapila ich chuť a určite budú v mojom jedálničku častejšie.

Čím sa zvykneš riadiť, keď zostavuješ jedálniček pre svoju rodinu?
Plánovanie jedálnička je u nás pomerne čerstvá záležitosť. Pristúpila som k tomu nedávno, keď sa mi začali kopiť pracovné povinnosti a každý deň vymýšľať, čo bude na obed, mi zaberalo veľa času. Kým boli deti menšie, tak som väčšinou varila z toho, čo nám dorástlo v záhradke, prípadne, čo bolo treba skonzumovať, aby sa to nepokazilo. Nerada totiž plytvám potravinami.
Aktuálne si týždeň vopred naplánujeme s manželom jedálniček, kde zohľadníme či budeme doma alebo nie a kedy bude na varenie čas. Potraviny si objednám domov. Keďže bývame mimo mesta, ušetrím veľa času na transport a zároveň sa vyhnem impulzívnym voľbám v obchode. Inak by som kúpila aj veci, ktoré by som vôbec nepotrebovala a nezužitkovala. Veď to asi každá poznáme. Opäť však vychádzam zo sezónnych potravín, ktoré sa v našom aktuálnom jedálničku objavujú.

Aké miesto má v živote človeka zdravá strava a na čo vplýva?
Moje nadšenie pre výživu pramení z toho, že mám veľmi rada jedlo. Rada ho pestujem, pripravujem aj konzumujem. Myslím, že veľa ľudí si svoje jedlo rado vychutná aj v príjemnej spoločnosti. Z toho je zrejmé, že strava nemá len funkciu vyživiť naše telo, ale zohráva významnú úlohu aj pri socializácii a ovplyvňuje aj naše zdravie. Dokonca dokáže veľmi ľahko vplývať aj našu psychiku a nálady. Myslím, že záber je naozaj široký, a preto ma tento obor fascinuje.

Sympatizujem s názorom: „Jedzte čisto, aby ste boli zdraví. Dajte si občas aj nezdravé, aby ste sa nezbláznili.” Čo ty na to?
Otázkou je, čo znamená „jesť čisto“ a čo je „nezdravé“? To, čo pre mňa je zdravé a v pohode, môže byť pre iného veľký problém. Rovnako som si sama na sebe všimla, že telo v každom svojom období toleruje iné spektrum potravín. Niektoré jedlá mi nerobili problém v 20-tke, ale v 30-tke si ich už dovoliť nemôžem. Inak som sa stravovala počas tehotenstva, inak teraz.
Skôr by som sa sústredila na heslo: „Lokálnosť, sezónnosť a čerstvosť.“ Konzumovať prevažne potraviny z podnebného pásma, kde žijem a v sezóne, v ktorej rastú v čo najčerstvejšom stave.

Stáva sa ti, že sa pozeráš cez “nutričné okuliare” aj tam, kde nie je odborný pohľad potrebný?
Stávalo sa mi to často, keď som pracovala v nutričnej poradni. Na materskej dovolenke som ale musela veľa zo svojich zásad prispôsobiť deťom a aj širšej rodine. A to preto, že som v mojom okolí jediná, ktorá sa zaoberá problematikou kvalitnej stravy. No mojim najbližším som bola skôr na smiech. Tak som radšej prestala dávať ostatným nevyžiadané rady.

Áno, hovorí sa, že ak je žiak pripravený, učiteľ príde a nie naopak. Častokrát však ani zdravotné problémy nepresvedčia ľudí, aby niečo zmenili. Čo môže podľa teba najviac pomôcť k tomu, aby človek zmenil svoje stravovacie návyky?
Z praxe som zistila, že sú rôzne typy ľudí. Niektorí si užívajú a začnú to riešiť až keď sa ohlásia zdravotné problémy a oni zrazu nevedia ako na svoj jedálniček. Silnou motiváciou je však aj túžba byť lepší ako ten druhý. Často sa mi stávalo, že akonáhle klientka schudla, prišla za mnou jej známa alebo niekto z rodiny a dožadoval sa podobných výsledkov. Je to taká zvláštna reťazová reakcia.

Ako sa staviaš k stravovacím trendom ako napr. Strava podľa krvných skupín, Paleo, Keto, Raw … ?
Z môjho pohľadu ide skôr o módne trendy. Každá z týchto stravovacích preferencií má svojich priaznivcov, ktorým vyhovuje. Z odborného hľadiska však nie sú vhodné na dlhodobé stravovanie sa jedinca alebo väčšiny. Ja osobne neholdujem extrémnym stravovacím preferenciám. V dnešnej dobe to chce naozaj veľké sebazaprenie vydržať takýto typ stravovania. Vhodnými môžu byť napríklad pri liečbe zdravotného problému alebo u športovcov, ktorí si nejakým spôsobom chcú zlepšiť svoj výkon. V takých prípadoch by však mal byť človek pod medicínskym dohľadom. Prípadne by sa mal poradiť s odborníkom a nerozhodovať sa pre rôzne extrémy v stravovaní len tak z ľubovôle.

Aký máš naopak názor k tradičným stravovacím modelom ako je napr. strava podľa Tradičnej čínskej medicíny?
Dietetika podľa čínskej medicíny patrí tiež skôr k alternatívnym spôsobom prístupu k stravovaniu v záujme zachovania pevného zdravia. V našich končinách sa odporúča skôr tzv. stredomorská diéta alebo DASH diéta (diéta v zmysle typu stravovania, nie ako spôsob chudnutia), ktoré sú bohaté na množstvo ovocia a zeleniny, kvalitných olejov, rýb a diétnejších druhov mäsa. Nech už sa však na rôzne typy stravovania, trendy a diéty pozeráme z akéhokoľvek uhla, vždy je základom kvalitná a čerstvá strava v čo najprírodnejšom zložení.

Čo si myslíš o odmeňovaní sa jedlom?
Budem úprimná, s týmto problémom zápasím sama každý jeden deň. Je to veľmi ľahká a dostupná forma odmeny. Najmä, ak si mama na materskej dovolenke a kuchyňa je tvoje „letné sídlo.“ Z rôznych zdrojov počúvame, že nie je dobré sa odmeňovať jedlom. Ale aké sú fakty? Koľkokrát ste svojmu dieťaťu sľúbili čokoládu alebo čokoľvek, len aby dojedlo obed? Alebo, aby bolo v obchode chvíľu ticho? Toto správanie je v nás zakorenené oveľa hlbšie a výchova formou odmena-trest sa praktizuje už mnoho generácií.
Ja sama sa odmením niečím sladkým alebo dám kúsok sladkého svojim deťom po obede. Je to však niečo výnimočné a oni to vedia. Takže je len na nás, aký typ jedla si určíme za odmenu a potom ho tak naozaj musíme aj brať. Dať si to len za odmenu. (smiech)

Keď spomínaš deti, aký spôsob sa ti osvedčil pre vybudovanie vzťahu k zdravým jedlám u detičiek?
Zatiaľ žiaden. (smiech) Moje deti boli zo začiatku skvelí papkáči. Naozaj bola radosť pre nich pripravovať príkrmy, lebo vždy všetko zmizlo. Neskôr sa ale prejavili prvé štrajky a dodnes bojujeme s mnohými druhmi potravín. Samozrejme sú na tom najhoršie zelenina a ryby. Áno, aj moje deti sú také ako väčšina detí. (smiech) Hoci ma učiteľky v škôlke nezabudnú podpichnúť, že mama je „výživárka“ a syn nechá papriku na tanieri. Ale stále hľadám rôzne spôsoby, ako nenápadne zakamuflovať to, čo chcem, aby zjedli. Najviac sa mi osvedčili koláče s pridanou zeleninou. (smiech) Ale aj v tom ma už prekukli a naposledy som si ho musela dojesť sama.

Z poradkyne pre redukciu hmotnosti k výžive v tehotenstve a u detí. Čo ťa priviedlo k posunu od liečby k prevencii?
Dá sa povedať, že to bola taká moja osobná evolúcia. Keď som nastupovala na vysokú školu, štúdium výživy nebolo u nás až tak populárne a všetci moji spolužiaci z gymnázia sa čudovali, že som vôbec našla odbor, ktorý sa niečím takým zaoberá. Po škole sa to u nás však začalo rojiť rôznymi rýchlokvasenými poradcami. U nás nie je nutričné poradenstvo dostatočne legislatívne podchytené, a tak ho môže vykonávať takmer každý. Hoci je to obor, ktorý ovplyvňuje ľudské zdravie.

Vplyvom vlastných skúseností a po tom, čo som sa stala matkou, som si uvedomila, že riešiť následky bez toho, aby sme sa zaoberali príčinou je nekonečný kruh. Už počas tehotenstva totiž matka ovplyvňuje zdravie a výživové preferencie svojho dieťaťa. Odborne sa to nazýva fetálne programovanie. Každý sa už rodíme s určitými chuťovými preferenciami, ktoré sa následne upevňujú kojením (aj materské mlieko má rôzne chuťové nuansy) a neskôr vplyvom rodinných stravovacích návykov. Preto je z môjho pohľadu logickejšie zamerať sa na zdravie ženy, ktorá sa chce stať matkou a na to, aké návyky odovzdá ďalšej generácii.

Posuňme sa trošku od stravy kúsok ďalej, hoci je pre zdravý život dôležitá. Ako redaktorka magazínu Akčné mamy kde hľadáš inšpiráciu k témam?
To je zaujímavá otázka. Snažím sa chodiť s otvorenými očami. Sledujem sociálne siete, niekedy sa ako redaktorky inšpirujeme navzájom. Niekedy ma inšpiruje článok v novinách, inokedy mi napadne niečo, keď som s deťmi na prechádzke. Z času na čas si dávam taký osobný brainstorming, kedy premýšľam popri upratovaní či umývaní kúpeľne. Všetko, čo mi napadne, si zapíšem a potom postupne rozvíjam to zaujímavé alebo škrtám, čo mi príde nepoužiteľné.

O aké témy majú čitateľky najviac záujem?
Veľmi obľúbené sú nápady na rôzne výlety vhodné pre rodiny s deťmi. Najmä počas lockdownu sme sa snažili prinášať nápady na zaujímavé miesta v okrese alebo aktivity, ktoré by mohli robiť rodičia spolu s deťmi, keďže sa nedalo veľmi chodiť von.
Ďalej sú to rozhovory s mamami, ktoré sú akčné a realizujú sa v rôznych sférach. Za tie som vďačná práve kvôli tomu, že môžem prísť do kontaktu s mnohými inšpiratívnymi ženami. Som rada, keď sa nám podarí túto ich silu pretaviť do článku, ktorý poteší naše čitateľky.

V tvojom predošlom rozhovore pre Akčné mamy sme sa mohli dozvedieť, že sa venuješ behu, relaxuješ prácou v záhradke, rada varíš, miluješ prírodu. Je ešte niečo, čo robievaš rada?
Áno, moje veľké hobby je háčkovanie. Prepadla som tomu, keď som bola na rizikovom tehotenstve a potrebovala som si vyplniť čas. Vyrábam rôzne hračky, ktoré sa vďaka mojim priateľom rozniesli už takmer po polovici Európy.

Čo by o Janke povedali jej priatelia?
Najčastejšie sa stretávam s reakciami: „Ty si taká akčná, ako to stíhaš?“ (smiech)
Moji priatelia to vedeli ešte dávno predtým, než som sa dostala do tímu Akčných žien.
Som človek, ktorý sa nevie nudiť. Považujem to za stratu času. Chcem samu seba využiť naplno. Mám rada ten pocit, keď padám večer unavená do postele po náročnom dni. Vyšťavená, ale spokojná, že som stihla všetko, čo som chcela. Dokážem sa pre veľa vecí nadchnúť, ale tam to končí. Máločo zvyknem dotiahnuť do konca. Preto sa učím samu seba kontrolovať a smerovať svoje nadšenie na tie najdôležitejšie veci.

Čo ťa najviac teší? Čo ti dokáže pokaziť náladu?
Zaujímavá otázka. Neviem takto na rýchlo odpovedať. Keďže sa blíži letná sezóna, momentálne sa najviac teším do záhrady. Je to pre mňa taký relax.
A náladu mi dokážu vždy pokaziť nesplnené očakávania. A nedochvíľni ľudia. To asi neznášam zo všetkého najviac.

Ako by si popísala Akčnú ženu a kde v tom popise vidíš seba?
Pre mňa je akčná žena taká, ktorá vie, čo chce od života a ide si za tým. Nemusí sa hneď snažiť zmeniť celý svet. Hlavné je, aby sa cítila dobre v tom svete, v ktorom práve žije. Ja by som povedala, že som práve niekde na ceste za svojou akčnosťou.

Čo očakávaš od klubu, čo by sa chcela v klube naučiť? 

Pre mňa je klub miestom, kde sa spájajú cieľavedomé ženy, aby si mohli navzájom vymieňať skúsenosti a pomoc. Každá sme akčná v niečom inom a zároveň sme tu jedna pre druhú, ak sa budeme potrebovať. V klube by som rada načerpala inšpiráciu na nové a zaujímavé projekty. Rada by som stretla inšpiratívne ženy/mamy, ktoré by ma mohli obohatiť v iných oblastiach a posunúť ma ďalej k mojim cieľom.

Čo by si chcela ako členka v klube odovzdať ostatným?

Rada by som členkám odovzdala moje nadšenie pre zdravú stravu a dobré jedlo. Koho táto problematika zaujíma, tak ma pokojne môže kontaktovať.

Čo ťa ako prvé napadá, keď sa povie klub Akčných žien?
Nadšenie pre vec, ktoré je ohromne nákazlivé.

Aké tri otázky by si položila ty klubovej členke?
Kde sa vidíš o 5 rokov?
Akým spôsobom sa dokážeš motivovať?
Čo je pre teba v živote najdôležitejšie?

0 komentárov

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *